Hagyomny s hagyomnyrzs a magyarorszgi szlovneknl
A magyarorszgi szlovnek a szlovkok mellett az az slakos nemzeti kisebbsg, amely a Krpt-medence nyugati rszn mr a magyarok bejvetele eltt telepedett le. Tbbsgk ma a Vas megyei Szentgotthrdon (Monoter), a hozzcsatolt Rbattfaluban (Slovenska ves) s a hat krnyez kzsgben: Felsszlnkn (Gornji Senik), Alsszlnkn (Dolnji Senik), Szakonyfaluban (Sakalovci), Aptistvnfalvn (©tevanovci), Orfaluban (Andovci) s Ktvlgyn (Verica-Ritkarovci) l. Ezenkvl Szombathelyen, Mosonmagyarvrott, Budapesten s sztszrtan Magyarorszg egsz terletn laknak mg szlovnek. A 2001. vi npszmlls szerint 3040-en vannak, becslt szmuk tezer f. A magyarorszgi szlovnek etnikailag a Szlovn Kztrsasgban, az osztrk Karintiban s Stjerorszgban, az olaszorszgi hatr menti tartomnyokban, illetve szerte a vilgon l hrommillinyi szlovnsghez tartoznak.
1989. augusztus 1-jig a Szentgotthrd krnyki szlovnek a „vasfggny” mgtt ltek. Elszigeteltsgk konzervlta letmdjukat. Anyagi s szellemi kultrjuk szinte a 19. szzadi szinten rekedt meg. A Szentgotthrd krnyki szlovn falvakban a termfld ktharmada 1945 utn is magntulajdonban maradt, nem alakultak termelszvetkezetek. A gazdasgok tbbsgnek t hektrnl kevesebb fldje volt s van ma is. Tbb mint hszfle termnyt termesztettek, de csak sajt szksgletre. A fld megmvelsre tbbnyire igsllatokat, fknt teheneket alkalmaztak.
A rossz termfld s a tlnpeseds kvetkeztben a lakossg nagy rsze tavasztl szig idnymunkra knyszerlt. 1960 s 1990 kztt a szentgotthrdi iparban dolgozk szabadsgukat tltttk idnymunkval, jvedelemkiegszts cljbl. 1990 ta egyre nvekszik a munkanlkliek szma a szlovn falvakban is. k Ausztriban vllalnak idnymunkt, hogy meglhetsi gondjaikon enyhtsenek.
A rendszervlts utn fokozatosan megsznt az llattenyszts. A tejcsarnokokat bezrtk, a teheneket el kellett adni. Mr csak disznt s baromfit tartanak. Csak nhny gazdasgnl van tehn, a l igen ritka. Egy-kt gazda rendelkezik traktorral, kombjnnal, s azzal msoknak is vllal szntst s aratst. Ma mr csak a baromfinak vetnek bzt. Rgen a rozstermeszts fontos volt. A hzikenyeret rozs- s bzaliszt keverkbl stttk. A rozs szalmjbl zspot ksztettek, azzal fedtk a hzak tetejt.
Kora sszel az erdben szraz faleveleket gereblyztek ssze, s azzal almoztak egsz tlen a tehenek al. A munkt a szomszdokkal kzsen vgeztk. Munka kzben nekeltek is. A munka vgeztvel ldomst tartottak. Kzsen ettek-ittak, s dalra is fakadtak. Ez a hagyomny mr nem l. Csakgy, mint a kukoricafosztst. A csuht eredetileg az gyak derkaljba tmtk (mshol ezt hvtk szalmazsknak), szk llapot, cekkert, lbtrlt fontak belle. A hasznlati trgyakat ma mr szintn csak rendezvnyek keretben ksztik. Cekkereket szlovn blokon tombolatrgyknt lehet nyerni. Fzfavesszbl font kosrra sincs mr szksg mint trol- s szllteszkzre. Fonst rendezvnyeken mutatjk be.
A gyjtget gazdlkods krbl egyedl a gombszs hagyomnya maradt fenn a mai napig. Nem elssorban sajt szksgletre gyjtik a gombt, hanem elads, jvedelem-kiegszts cljbl.
A tkt hagyomnyosan a kukorica kz ltettk. Ma kln tkfldek vannak, tbbnyire hj nlkli maggal. Mivel egyre kevesebben gazdlkodtak, nem jrtak mr ssze a szomszdok tlen tkmagot „kpeszteni” – a tkmagolaj fogyasztsnak hagyomnya ugyanis tovbb l. A tkmagkpesztst tbb faluban is feleleventettk rendezvnyknt. A falu kocsmjban jnnek ssze kpeszteni. Kzben megbeszlik a falu s a vilg esemnyeit, trtneteket meslnek s nekelnek. A vgn alma s kenyr vagy kalcs is kerl az asztalra, meg ital. Szeptemberben szoktk rendezni a tkfesztivlt. A fesztivlra a szomszdos Szlovnibl is hvnak vendgeket. Egytt mentek ki a tkfldre. gvgval szthasogatjk a tkket, s eltvoltjk belle a tkmagot. A munka vgeztvel a helyi kocsmban tkbl kszlt teleket esznek (tkfzelk, tkmagos kalcs, tks-mkos rtes). Rgen a tkmagolaj-sajtols is szomszdok kzs munkja volt. Ma mr gpestett. Csak leadjk a tkmagot, s mennek a ksz olajrt. Akik nem termesztenek tkt, Szlovniban vagy Ausztriban vsroljk a tkmagolajat. A tkmagolaj egyetlen szlovn csald tlapjrl sem hinyozhat, ljenek brhol Magyarorszg terletn. A saltkat sval, ecettel, tkmagolajjal s vzzel ntik le. Tkmagolaj kerl tlen a csalamdra, a kocsonyra s a disznsajtra is.
A magyarorszgi szlovnek viselete mr a 20. szzad elejn polgriasodott. A hagyomnyos viseleti darabok kzl ma a Szentgotthrd krnyki szlovnek krben csak az asszonyok fejkendje maradt meg. A hatvan v feletti korosztly tbbsge ragaszkodik a fejkend viselshez. Htkznap reggeltl estig hordjk, mg a legnagyobb melegben is. Vasr- s nnepnapokon misre szebb kendt ktnek. A faluban szervezett rendezvnyekre egyesek kend nlkl is elmennek.
Az anyagi kultra terletn gyorsabban megvlnak a szlovnek a hagyomnyos kultra elemeitl. A Szentgotthrd krnyki szlovn falvakban a rdi, televzi hamar trt hdtott. A telefon – a lakosokon kvl ll okok miatt – csak az 1990-es vek utn terjedt el. 1989-ben mg nyilvnos llomsok sem voltak a „vasfggny mgtt”. Telefon csak a tancson, boltban s kocsmban volt, meg egy-kt magnlaksban. Ma az iskolkban a gyerekek megismerkedhetnek a szmtgppel, s az internetnek ksznheten mr nem az isten hta mgtt lnek.
A szellemi kultra terletn a szlovnek jobban ragaszkodnak a hagyomnyokhoz, de itt is mr sok elem a hagyomnyrzs kategrijba kerlt t. A magyarorszgi szlovnek nvadsi szoksra ma is jellemz, hogy az egynnek vezetkneve, keresztneve mellett hzneve s ragadvnyneve is van. A leggyakoribb vezetknevek: Bajzek, Gycsek, Sulics, Skaper, Mukics, Ropos, Csuk, Szukics, Rogn, Doncsecz, Merkli, Domiter, Holecz, Csszr. A keresztnevek kztt ma is a leggyakoribbak a Mria s az Anna, a Jzsef s a Ferenc. Az emberek hznevkn ismerik, nevezik s szltjk egymst, mivel nagyon sok az egyforma vezetknev. A csald kihalsval a hzneveket a nem rokon tulajdonos is rkli. A ragadvnynevet valamilyen tulajdonsg alapjn kapjk az emberek, s lehetnek beczk, nevetsgesek vagy srtek. Utbbiakat csak a megnevezett tvolltben hasznljk.
Teleplseik szrvnyteleplsek. A hzak dombokon elszrtan, hzcsoportokat alkotva helyezkednek el. A hzcsoportok laki eredetileg egy nemzetsghez tartoztak, rokonok voltak. Az utdok legtbbszr a szlk birtokn ptkeztek, majd ksbb kzeli vagy tvolabbi rokon rklte a hzat. Minden hzcsoportnak neve van, tbbsgk a birtok els tulajdonosnak nevt viseli. Amennyiben ez a csald kihalt vagy a rokon csaldok szma cskken, a hzcsoport annak a csaldnak a nevt veszi t, melynek tbb hza van ott.
A szoksok is folklorizldtak. A hagyomnyokat mr nem eredeti formjukban rzik, hanem hagyomnyrz rendezvnyeken eleventik fel. Pl. a rnkhzst A rnkhzs az erdben kivgott fenyrnkkel kttt mkahzassg – eredetileg hshagykedden, jabban farsangvasrnap. A rnkt farsangi s egyb alakoskodk ksretben vflynek s koszorslnynak ltztt legnyek s lenyok a faluba hzzk. A rnkn menyasszonynak s vlegnynek ltztt leny s legny l. A rnkhzs maszkos figuri kt nagy csoportra oszthatk. Egyik csoportjuk a jtk kzppontjban ll (lmenyasszony, lvlegny, nsznagy, rdgk stb.). A msikhoz tartoznak a mellkszereplk (borbly, kszrs, cigny stb.). Utbbiak feladata a felvonuls sznestse, az rdeklds felkeltse. A mkahzassg utn a rnkt elrverezik. A pnzt blra s a kltsgekre fordtjk. A rnknek elsdlegesen termkenysgvarzsl szerepe volt. A szokst a Vas megyei szlovnek s magyarok az ausztriai nmetektl vettk t. A rnkhzst eredetileg egy-egy faluban tartottk, ha farsang idejn senki nem hzasodott. A rnkhzs szvegt mindig aktualizljk.
A kvetkez idzet a 2003-ban Szentgotthrdon tartott rnkhzson hangzott el,ahol a "br" nemcsak a mai fiatalokkal, de az egyes felvakkal is vicceldtt:
„Ide hallgassatok! Ti kenceficvel kikent reganyitok lnygyerek unoki. gyesnek, hziasnak, takarosnak kpzelitek magatokat. Meg vagytok gyzdve, hogy otthon nlklzhetetlenek vagytok drga j desanytoknak. Pedig az egszbl csak annyi igaz, hogy minden talpraesett fira hrom is jut belletek. gyesek sem vagytok, mert akkor mr talltatok volna frjet magatoknak. Hziasak sem vagytok. Ha azok lenntek, a legnyek sem volnnak knytelenek a kocsmt ignybe venni. Takarosak sem vagytok. A fehrnem mosst is az desanytokra bzztok. Ha j anytokat szeretntek, akkor frjhez menntek. Nem kellene aggdnia szegnynek: Lnyom, lnyom, mi lesz veled, ha n mr nem lek? Most a legnyek kvetkezzenek! Knyelmesek vagytok, dologtalanok vagytok, azrt van a hatrban annyi parlagon hever fld. Szgyen-gyalzat, mr tktk sincsen, tkmagolajrt meg Szlovniba kell jrnunk. Csnyk vagytok…, a lnyok knytelenek a kifalusi legnyekkel simogattatni magukat. Ugye, kedves hlgyek, ehhez mr van kedvetek? A lenyoktl fltek, a munka meg bds nektek. Szegny szleitek s a mg szegnyebb orszg tart el benneteket. Ami tetszik nektek, az az ivs meg a vlasztkos beszd. Szegny Kazinczy, no meg Lrincze Lajos is megfordulna a srjban, ha hallana benneteket. s ti akartok a lnyoknak udvarolni? Nem csodlom, hogy fltek, hogy nem llnak szba veletek… Diszkba jrtok, de mr az ugyanabba a faluba val fiatalok sem ismerik egymst. Taln jobb is gy, nem szgyellitek egyms eltt…, hogy mr tehn sincs a falvakban. A gyerekek lassan azt hiszik, hogy a tehenek lilk, mert csak a Milka csokirl ismerik ket. De van a falvakban ms baj is. Nzzk Rbattfalut. k bszkk arra, hogy vrosiak, de ha leesik a h, ugyangy maguknak kell eldoblni az trl, mint a falusiaknak, mert a vros elfelejti ket. Felsszlnkn meg nemigen akarjk megszokni, hogy tmen forgalom is van a faluban. Estefele letveszlyes ott kzlekedni, mert a kivilgtatlan biciklisek gy kvlyognak az ton, mint a mhek rajzskor. gy hallottam, hogy az alsszlnkiek kldttsget fognak kldeni Taszrra, hogy tanulmnyozzk, hogyan fognak kzs nyelvet tallni a faluban. Szakonyfaluban meg lassan nem kell az erdbe jrni ft vgni, mert az erd jn be a faluba. Ha a gazda szreveszi, hogy elfogyott a tzel, csak kilp az ajtn, s levg egy kis tzrevalt. Az orfalusi polgrmester azzal henceg, hogy minden vben elviszi az egsz falut kirndulni. De ht knnyen teszi, mert az egsz faluval is csak flig telik meg a busz. A ktvlgyieket nem nehz mostanban megismerni, mert nagyon fenn hordjk az orrukat, mivel a nemzetkzi tkelvel a falu megsznt zskutca lenni. Az aptistvnfalviak meg gy ltszik, jobban szeretik a kifalusiakat, hiszen papot is, meg iskolaigazgatt is gy importltak mshonnan.”
Mint mr emltettk, a rnkhzson eredetileg egy falu kzssge vett rszt. Mivel a szlovnek ma Magyarorszgon alig vannak tbben, mint egy „rendes” falu lakossga, ezrt ez az „ssz-szlovn” rnkhzs j hagyomnyt teremtett. Az orszg klnbz terletein l szlovnek szmra fontos volt, hogy eljjjenek oda, ahonnan szrmaznak. Fontos volt, hogy hasznljk anyanyelvket, tallkozzanak egymssal.
|